V nákupnom košíku nie sú žiadne položky

Vyskúšajte

Kedy je najlepší čas na vypitie proteínového koktailu?

Otázka znie, kedy by ste mali vypiť proteínový koktail? Stále sa nájde mnoho cvičencov, ktorí si myslia, že si stačí vybrať príchuť proteínu, vypiť ho a čakať na perfektné výsledky. Pravda je však taká, že kľúčovú rolu pri dosahovaní najlepších účinkov proteínu zohráva práve  správne načasovanie prijímania bielkovín. V tomto článku vám preto poradíme, kedy je najlepší čas prijať proteín pre dosiahnutie maximálnych výsledkov...

Otázka znie, kedy by ste mali vypiť proteínový koktail? Stále sa nájde mnoho cvičencov, ktorí si myslia, že si stačí vybrať príchuť proteínu, vypiť ho a čakať na perfektné výsledky. Pravda je však taká, že kľúčovú rolu pri dosahovaní najlepších účinkov proteínu zohráva práve správne načasovanie prijímania bielkovín. V tomto článku vám preto poradíme, kedy je najlepší čas prijať proteín pre dosiahnutie maximálnych výsledkov.

 

Ak ste poslednú 1-2 hodiny nič nejedli . . .

Vaše telo potrebuje na tréning palivo a pokiaľ ste už dlhšie „netankovali“, bude robiť všetko pre to, aby získalo potrebnú energiu. To zahŕňa aj rozbíjanie vzácneho svalového tkaniva, aby ho mohlo zmeniť na glukózu (palivo). V praxi to znamená, že telo bude čerpať zo svalov. Pred-tréningový proteínový koktail zaistí, že Váš organizmus bude mať v krvnom toku dostatok aminokyselín a môže zásobiť Vaše svaly tými správnymi živinami pre rozvoj. Rozmiešajte rýchlo stráviteľný srvátkový proteín v 3 dcl vody 20 minút po tréningu.

 

Ak ste vytrvalostný športovec alebo trénujete dlhšie ako hodinu (vrátane prípravy) . . .

Aj keď ste naposledy jedli chvíľu pred tréningom, telu počas cvičenia netrvá dlho,  kým spotrebuje všetky živiny. Ak viete, že budete trénovať dlhšie než hodinu, vypite svoj proteínový koktail tesne pred alebo dokonca priamo počas tréningu, ak je to možné. Pri náročných tréningoch je práve proteín nevyhnutným doplnkom stravy kvôli regenerácii svalov. Ak cvičíte ťažké tréningy s vysokou frekvenciu, proteín je pre Vás vhodnou voľbou.

 

Ak budete jesť krátko po tréningu . . .

Ak máte zaužívané, že sa hneď po cvičení alebo tréningu idete domov najesť, nemusíte piť žiadny koktail, keďže všetky živiny doplníte jedlom. Pri takomto scenári Vám odporúčame dať si srvátkový proteínový nápoj 20 minút pred tréningom, aby ste zaistili stabilný tok aminokyselín pred cvičením i po ňom. Toto je ideálny stav, kedy telo pozitívne reaguje na príjem bielkovín.

 

Ak ste pred tréningom konzumovali „vyvážené“ jedlo . . .

Pod pojmom „vyvážené“ myslíme, že obsahuje všetky tri hlavné makronutrienty – cukry, tuky a bielkoviny. A keď ich prijmete dohromady, trávenie je pomalšie než zvyčajne. Takže je pravdepodobné, že Vaše telo bude naďalej absorbovať živiny počas a dokonca aj po tréningu. Trávenie takéhoto pokrmu môže trvať aj viac než 8 hodín v závislosti od jeho veľkosti! Nebojte sa ani v tomto prípade posilniť telo po-tréningovým proteínom, aby ste zabezpečili ešte výraznejšie výsledky tréningu.

 

Ak plánujete jesť neskôr ako 2 hodiny po tréningu . . .

Dokonca aj s primeraným doplnením paliva po cvičení je dôležité udržiavať tok aminokyselín, aby mohla prebiehať MPS (syntéza svalových bielkovín = obnova poškodených svalových vlákien). Ďalšou požiadavkou, o ktorej sme doteraz nehovorili, je hydratácia. Bez správnej hydratácie totiž Vaše svalové bunky nedokážu zahájiť proces obnovy. Takže ak máte vo zvyku po tréningu nič nejesť, vypite aspoň svoj proteínový kokteil, ktorý na istú dobu nahradí plnohodnotné jedlo. Snažte sa hlavne vyhýbať katabolizmu. Ak telu nedodáte kvalitné suroviny, zabudnite na dobré výsledky. Navyše tým zhoršíte regeneráciu a Váš ďalší tréning nebude stáť za veľa.

 

Ak máte krátky tréning . . .

V dňoch, keď máte tréning kratší ako hodinu, je nepravdepodobné, že by Vám hrozilo poškodenie svalov. Len myslite na to, že so zvyšujúcou sa intenzitou a trvaním tréningu by sa mal zvyšovať aj príjem bielkovín. Ak nie ste schopní prijímať dostatok bielkovín zo stravy, je vhodné z času na čas po cvičení vypiť proteínový nápoj.

 

Ak po tréningu nemáte chuť do jedla . . .

Hoci cvičenie u väčšiny ľudí apetít zvyšuje, intenzívny tréning môže mať úplne opačný účinok. Ak po dlhej makačke nedokážete do seba nič dostať, koktail je ideálnym spôsobom, ako si doplniť živiny a tekutiny bez toho, aby ste sa museli nútiť do jedla. Pozor, proteínový nápoj nikdy neuprednostňujte pred vyváženou stravou. Pamätajte, že je to len doplnok stravy, nikdy nie jeho hlavnou zložkou!   

 

Ak Váš žalúdok protestuje proti pitiu koktailu pred cvičením . . .

Neodporúčame Vám tesne pred tréningom vypiť celý nápoj. Posledná vec, po ktorej túžite, je predsa voda žblnkajúca v bruchu. Dajte si načas a skúste ho vypiť pomalým tempom - alebo ho vypite s väčšou časovou rezervou, napríklad hodinu pred tréningom. Ak ani s tým Váš žalúdok nesúhlasí, dajte si ho radšej až po cvičení a ako pred-tréningové jedlo zvoľte niečo ľahšie, napríklad ovocie.