V nákupnom košíku nie sú žiadne položky

Vyskúšajte

Čo by ste mali jesť vzhľadom na typ Vašej postavy

V dnešnej dobe už svet vie o rôznych diétach a vzorových jedálničkoch, avšak väčšina z nich jednoducho nefunguje na každom človeku. Prečo? Pretože štruktúra nášho tela sa výrazne odlišuje. Chcete vedieť, čo by ste mali jesť vzhľadom na typ svojej postavy?

 

 

Základné typy postavy

Existujú rôzne klasifikácie typov postavy, ktoré vznikli na základe výskumov v oblasti medicíny, výživy a fitnes. Väčšina odborníkov na zdravie sa však dnes pridržiava rozdelenia, ktoré poukazuje na štyri základné typy postavy ľudí: jablko, hruška, obrátená pyramída a presýpacie hodiny.

Ak chcete, aby sa Vám snaha o schudnutie naozaj vyplatila, najskôr musíte vedieť, k akému typu postavy patríte a potom si podľa toho prispôsobiť jedálniček.

 

Jablko

Na postave typu „jablko“ je najvýraznejšie brucho – väčšina telesnej hmoty sa sústreďuje práve okolo neho, zatiaľ čo ramená a nohy sú pomerne štíhle.

Možné riziká

Postava v tvare jablka je potenciálne najnebezpečnejšia, nakoľko uložený viscelárny tuk často spôsobuje (alebo napomáha rozvoju) vážnych ochorení, ako sú napríklad cukrovka typu 2, srdcové choroby, rakovina, artérioskleróza a vaskulitída. Dobrou správou však je, že tuku v oblasti brucha sa dá najjednoduchšie zbaviť.

Strava pre „jablká“

Základ stravy pre postavy jablkového typu je pomerne jednoduchý: zvýšiť príjem zdravých tukov a znížiť množstvo sacharidov. Kto má takúto postavu, mal by dennodenne konzumovať správne množstvo „chudých“ bielkovín a to tak, že bude jesť kuracie mäso, hovädzinu alebo ryby a kombinovať tieto pokrmy s potravinami, ktoré obsahujú veľa zdravých tukov – napríklad orechy, semienka, avokádo, vajíčka a olivový olej. Pokiaľ ide o sacharidy, lepšie je doplniť tradičné potraviny bohaté na karbohydráty fazuľou, zeleninou, ovocím a celozrnnými výrobkami.

 

Hruška

Postava v tvare hrušky je charakteristická hlavne pre ženy, avšak nájdu sa aj muži s týmto tvarom tela. Hlavnou črtou hruškovej postavy je širšia spodná časť tela a užšia tá horná – väčšina nadmerného tuku sa hromadí na bokoch a stehnách.

Možné riziká

Postava pripomínajúca hrušku so sebou neprináša toľko potenciálnych rizík ako telo v tvare jablka; isté nebezpečenstvo tu však je. Okrem všeobecných zdravotných komplikácií spojených s obezitou je pre „hrušky“ často príznačná celulitída. A hoci je tento typ postavy menej nebezpečný, je oveľa náročnejšie udržiavať ju vo forme, nakoľko tuku uloženého v oblasti bokov a stehien sa zbavuje pomerne ťažko.

Strava pre „hrušky“

Tento typ postavy by sa mal zamerať predovšetkým na prijímanie nízkeho množstva tuku, pretože práve „hruškám“ sa ukladá veľmi rýchlo. Jedálniček by mal pozostávať z ovocia a zeleniny bohatej na vlákninu, kombinovanej s „chudými“ proteínmi a komplexnými karbohydrátmi, ako sú napríklad fazuľa alebo celozrnné cereálie.

 

Obrátená pyramída

Postavu tvaru obrátenej pyramídy spoznáte ľahko – podľa širokých ramien a tenšieho pásu, bokov aj stehien. Zatiaľ čo spodná časť tela býva len zriedkakedy problematická, v hornej časti, predovšetkým v oblasti hrudníka a zadnej časti ramien, sa hromadí tuk.

Možné riziká

Obrátená pyramída ide často ruka v ruke so zvýšenou hladinou hormónu kortizolu v tele, čo môže spôsobiť hormonálnu nerovnováhu, poškodenie svalov, oslabenie imunitného systému a zníženie mentálnych funkcií.

Strava pre „obrátené pyramídy“

Postava tvaru obrátenej pyramídy sa niekedy označuje aj ako atletická, takže najvhodnejší jedálniček pre takýchto ľudí by mal obsahovať najmä veľa zdravých, výživných látok, ktoré podporujú rast svalov. Karbohydráty a proteíny by sa mali na dennej báze konzumovať striedmejšie a čo najviac sa treba vyhýbať soli.

 

Presýpacie hodiny

Postavu tvaru presýpacích hodín spoznáte podľa mäkkých, zaoblených kriviek, ktoré sa väčšinou spájajú hlavne so ženami, ale môžete ich postrehnúť aj u mnohých obéznych mužov. Nadmerný tuk sa ukladá po celom tele, najviac viditeľný je však na tvári.

Možné riziká

Tento typ postavy sa nespája so zdravotnými problémami konkrétnej časti tela – vzťahujú sa naň všetky známe riziká, ktoré so sebou prináša nadváha. Zlé zloženie stravy však môže rýchlo spôsobiť zadržiavanie vody v tele, nadúvanie a zápchu.

Strava pre „presýpacie hodiny“

Ak sú Vaším telesným typom práve presýpacie hodiny, medzi problematické potraviny patria sladkosti, mliečne výrobky a rafinované cukry. Mali by ste sa zamerať na prírodné sacharidy, surovú zeleninu a celozrnné obilniny, ako sú quinoa a ovsené vločky. A aby vaše jedlá po vylúčení vyššie spomínaných potravín nestratili chuť, nebojte sa ich nahradiť koreninami.